پیش امکان سنجی

در فضاي رقابت جهاني، هدايت سرمايه در راستاي اهداف از پيش تعيين شده براي حصول بازده مناسب از آن، يكي از فعاليت‌هاي مهم مشاوره‌اي محسوب مي‌گردد. نتايج و بازخورد سرمايه‌گذاري‌هاي گذشته كه بدون مطالعه انجام گرديده، گواه این است که خسارات جبران ناپذيري متوجه سرمايه‌گذاران، بانك‌ها و اقتصاد كشور شده است.

هدايت سرمايه با ريسك مناسب، يكي از دغدغه‌هاي كنوني مديران است كه چنانچه بدون انجام مطالعات بازار، تحقيقات بازاريابي، بررسي‌هاي موشكافانه تكنولوژي‌هاي موجود از لحاظ فني و نيز بررسي و تحليل‌هاي مالي انجام گيرد، ريسك بسيار زياد و احتمال خسارات هنگفت را به همراه خواهد داشت.

یک پیش مطالعه می­تواند در ترتیب دادن به سناریوهای مرتبط به هم انجام شود. این پیش مطالعه قبل از مطالعه کامل امکان­سنجی (طرح توجیهی)می­تواند انجام گیرد. اگر این پیش مطالعه منجر به حذف سریع یک سری از سناریوها گردد، در واقع شما موفق به صرفه­ جویی در زمان و هزینه خود شده ­اید و اگر این این پیش مطالعه منجر به حذف سناریوها نشود، شما حداقل توانسته­ اید که مشکلات بنیادین و اساسی را در مورد آن ایده مورد بررسی قرار دهید و ابهامات آن را قبل از مطالعه کامل برطرف سازید. مشاور می­تواند در این پیش­ مطالعه به شما یاری برساند اما کاملا توجه کنید که این امر سبب نمی­شود که سرمایه­ گذار این پیش مطالعه را به مشاور واگذار نماید. سرمایه­ گذار باید در جریان مطالعات امکان­سنجی قرار داشته باشد. زیرا این مطالعات فرصتی برای شماست تا به صورت کامل با مشکلات اصلی و بنیادین کسب و کار­ها و توسعه آنها آشنا شده و راه ­های عبور از این موانع را بدانید.

تخمین بازار می­تواند به منظور بررسی قابلیت ایده مربوطه در حوزه بازار صورت می­گیرد. این دسته از مطالعات به شما کمک می­کند تا فرصت­های موجود در بخش­های مختلف بازار را شناسایی نمایید. اگر هیچگونه فرصتی در بازار موجود نباشد، شاید دیگر انجام مطالعات امکان­سنجی لزومی نداشته باشد. اگر فرصت­ هایی در بازار شناسایی شود، مطالعات تخمین بازار به مطالعات امکان­سنجی در جهت­ دهی مطالعه سناریوها کمک می­ نماید. مطالعات تخمین بازار مبنای اطلاعات بسیار خوبی برای مطالعات امکان­ سنجی(بخش مطالعه بازار) است.

نتایج مطالعات پیش امکان­ سنجی(طرح توجیهی) باید شامل بررسی سناریو­های مختلف ، نقاط ضعف و قوت و نیز دلایلی که در هر بخش بر آنها تکیه داشتند، باشد. صاحبان پروژه باید به مطالعه این نتایج پرداخته و آنها را به چالش بکشانند. در این مرحله باید بسیار محتاط بود.
انتظار نداشته باشید که در نتیجه یک مطالعه امکان­سنجی یک گزینه را به عنوان بهترین سناریو مطرح نماید و باقی گزینه­­ ها حذف گردند. همواره یک گزینه از همه ابعاد بر دیگر گزینه­ ها نمی تواند برتری یابد. بنابراین هیچ طرحی به صورت کاملا منفی یا کاملا مثبت نیست. معمولا موانع عمده است که منجر به حذف کلی یک طرح می­شود و به ندرت نیز اتفاق می­ افتد که یک طرح نتیجه ­ای کاملا مثبت داشته باشد. این مطالعه به شما کمک می نماید تا همه طرح­ها را با تمام فرصت­ها و تهدیداتی که دارند، ببینید و سپس اقدام به انتخاب یک طرح نمایید.

دقت نمایید که این هدف مطالعه امکان­سنجی و یا وظیفه مشاور نیست که تصمیم بگیرد که کدام طرح باید انجام شود یا نشود. این مسئولیت صاحب پروژه است که با استفاده از اطلاعاتی که از نتایج مطالعات پیش امکان­سنجی و مشاوران امکان­سنجی کسب کرده است، در مورد انتخاب ایده مناسب تصمیم ­گیری نماید.

الموقع يقوم بتحديث المعلومات

تواصل عبر WhatsApp و Telegram

989128576794+

The website is updating information

Communication via WhatsApp and Telegram

989128576794+